Leksaksbilar och andra fordon

Leksaksbilens historia är nästan lika lång som bilens historia, och redan innan det fanns bilar fanns det leksaker som föreställde den tidens fordon, till exempel små hästspann.

Det är inte bara barn som leker med leksaksbilar och andra fordon, utan den här typen av produkter tilltalar också vuxna. Leksaksbilar som tillverkas primärt för att vuxna ska samla på dem snarare än för att barn ska leka med dem brukar kallas modellbilar, men gränsen mellan leksaksbil och modellbil är flytande och det finns förstås barn som leker med modellbilar och vice versa.

Exempel på välkända tillverkare av leksaksbilar och andra fordon

Nordiska tillverkare

  • BRIO är ett svenskt företag, men tillverkningen av leksaksbilar sker ej i Sverige
  • Emek är ett finskt företag som bland annat tillverkar verklighetstrogna Volvo-lastbilar och Scania-lastbilar.
  • Plasto är ett åländskt företag som gör sandleksaker.
  • Skaraplast är ett svenskt företag som sedan 1960-talet ägs av Hammarplast.
  • Viking Toys är ett svenskt företag, men tillverkningen av leksaksbilar sker ej i Sverige.

leksaksbilarNedlaggda nordiska tillverkare

  • Alskog Design
  • ANA
  • Assar
  • Cerbo
  • EBÖ
  • Elvin Plastic
  • Galanite
  • Skoglund & Olson
  • Tekno
  • Tomte

Tillverkare utanför Norden

  • Bandai(Japan)
  • Bburago(Italien)
  • Corgi Toys(Storbritannien)
  • Dinky Toys(Storbritannien, numera nedlagt)
  • Hot Wheels(USA, ägs av Mattel USA)
  • Maisto(USA)
  • Majorette(Frankrike)
  • Matchbox(Storbritannien, ägs av MattelUSA)
  • Playart(Hongkong)
  • Siku(Tyskland)
  • Tomica(Japan)
  • Tonka(USA)

Leksaksbilen historia

De första leksaksbilarna tillverkades i Europa, men det dröjde inte länge innan leksaksbilar började produceras även i Nordamerika. Riktigt gamla leksaksbilar är ofta gjorda i bly och mässing. I början av 1900-talet började man använda sig av järn, och under 1920-talet, 1930-talet och 1940-talet var det vanligt med leksaksbilar och andra fordon tillverkade av tenn, pressat stål och olika zinklegeringar (bland annat zamac / mazac).

Efter andra världskriget blev leksaksbilar i pressat tenn och formgjutna leksaksbilar av zinklegeringar vanligast i Europa. Massproducerade leksaksbilar började även säljas i Nordamerika, men till skillnad från leksaksbilarna i Europa var de som producerades i USA mycket enkla och fick snart hård konkurrens från leksaksbilar av plast.

I Japan slog leksaksbilar i tenn och pressat stål igenom på 1950-talet och deras popularitet höll i sig även under 1960-talet. På 1970-talet gick de flesta japanska leksaksbilstillverkare över till att formgjuta sina produkter.

Idag är det huvudsakligen exklusiva miniatyrbilar för samlare som tillverkas i Europa och Nordamerika, medan enklare samlarbilar och bilar som är avsedda som leksaker för barn tillverkas i Kina och andra lågkostnadsländer i Asien.

Pressgjutna europeiska leksaksbilar

När de europeiska ekonomierna började återhämta sig efter andra världskriget utvecklades flera mycket framgångsrika leksaksbilstillverkare i norra Europa, inklusive Storbritannien, som producerade pressgjutna leksaksbilar. Även i de kommunistiska länderna tillverkades denna typ av leksaksbilar, bland annat i leksaksfabrikerna Kovodružstvo Náchod (Kaden Nachod) i Tjeckoslovakien, Espewe i Östtyskland och Estetyka i Polen. De statliga leksaksfabrikerna i Sovjetunionen producerade mycket detaljrika pressgjutna leksaksbilar i skalan 1:43.

Europeiska företag som Martoys, Schuco Modell och Polistil började erbjuda större pressgjutna leksaksbilar, men det var egentligen inte förrän långt senare (1980-talet) som stora leksaksbilar verkligen slog igenom i Europa, och då tack vare asiatiska varumärken som Maisto och Yatming.

Asiatiska leksaksbilar

Under 1970-talet började leksaktillverkare i Asien producera pressgjutna leksaksbilar och konkurrera med producenterna i Europa och Nordamerika. I Japan nådde Tomiyama (numera Tomica by Tomy) stora framgångar och exporterade också en hel del leksaksbilar till USA. De följdes så småningom av Yonezawa Diapet och Kyosho som skapade större pressgjutna leksaksbilar och fjärrstyrda fordon.

Fabriker i Hongkong började tidigt tillverka både pressgjutna leksaksbilar och leksaksbilar i plast, och fick bland annat kontrakt med Mattel som outsourcade sin produktion av Hot Wheels till fabriker i Hongkong. Så småningom dök företag som Yatming, MC Toy (Mae Cheong) och Zylmex (Zee Toys) upp på arenan, liksom Playart som använde sig av redskap införskaffade från Tomica by Tomy och Yatming.

Så småningom började leksaksföretag i Europa och Nordamerika outsourca själva tillverkningen till oberoende företag i Asien, eller sätta upp sina egna fabriker där. Franska Majorette var tidigt ute med att ha sin huvudsakliga fabrik i Bangkok, Thailand och Mattel slöt nöjde sig inte med bara Hongkong för produktionen av Hot Wheels utan skaffade sig också samarbetspartners i Malaysia och Indien. Matchbox outsourcade först sin produktion till Macau, sedan Thailand och till slut Kina.

Det var inte bara gamla leksaksföretag som drog nytta av de låga produktionskostnaderna i Fastlandskina, utan det började också bildas nya leksaksföretag som redan från dag ett lät all produktion ske där. I den här kategorin hittar vi bland annat Jada Toys, Greenlight och M2 Machines.

På senare år har Vietnam seglat upp som ett alternativ till Kina. Tomica producerar till exempel en serie högkvalitativa leksaksbilar i landet, och när leksaksbilar baserade på filmen Cars skulle tillverkas valde Disney Pixar att låta produktionen ske i Vietnam.

Rekommenderat

Comments are closed.