Lammily

Lammily är en docka som föreställer en 19-årig kvinna. Dockan togs fram av Nickolay Lamm år 2014 baserat på information från Centers for Disease Control i USA. Dockans proportioner är baserade på genomsnittet för 19-åringar i USA och dockan har böjbara leder. Lammily marknadsför som “hälsosam och stark” och bär allt från sportiga kläder med sneakers till finkläder med högklackade skor.

Lammily marknadsförs som ett alternativ till Barbie och är populär bland konsumenter som anser att Barbie sprider ett orealistiskt skönhetsideal.

Bakgrund

Nicholay Lamm fick idén om att göra en docka när han jämförde Barbies proportioner med de genomsnittliga proportionerna för en 19-årig kvinna i USA. Lamm tog bland annat fram skisser i Autodesk 3ds Max och Adobe Photoshop för att jämföra de båda. Han inspirerades också av sina egna upplevelser av high school, en period av hans liv då han hade låg självkänsla och oroade sig över sitt utseende.

Lamm startade en kampanj på Tilt.com och det tog inte ens ett dygn att få ihop $95 000 i crowdfunding. När kampanjen avslutades hade det kommit in $501 000 vilket var mer än fem gånger så mycket som det ursprungliga målet.

Lansering

Lammily hade premiär i slutet av november 2014. I början av 2015 släpptes tillbehör, bland annat extra kläder och body modification stickers.

I samband med lanseringen kördes marknadsföringskampanjen #DoYou online.

Animal Rescuer Lammily

Efter framgångarna med Lammily skapade en manlig motsvarighet: Animal Rescuer Lammily. Precis som den kvinnliga dockan var den manliga utformad för att ha mer genomsnittliga kroppsproportioner än vad som är brukligt för manliga dockor.

Rullstolen

I december 2016 hade drygt 700 personer på Kickstarter fått ihop $29 568 för att skapa en rullstol till Lammily.

Tillbehör

Tanken bakom Lammilys tillbehör är att de ska vara sådant som täcker många olika delar av livet, till exempel musikinstrument, böcker, byggverktyg, trädgårdsredskap, etc.

When you look at the current fashion doll market, you see it dominated by divas, princesses, and mermaids. You also see a lot of different careers, which these dolls promote, and I applaud them for that. However, what about the real steps you must take to achieve your dreams? I believe that one of the hardest things in life is to find your own path, something that is your calling. But, to find this calling, you cannot just pretend, you have to actively engage in reality.” – Nickolay Lammy

Översättning: När man tittar på dagens marknad för modedockor ser man att den domineras av divor, princessor och sjöjungfrur. Man ser också många olika karriärer som dessa dockor lyfter fram, och jag applåderar dem för det. Men hur är det med de verkliga steg du måste ta för att förverkliga dina drömmar? Jag tror att en av de svåraste sakerna i livet är att hitta sin ägen väg, något som är ens kall. Men för att hitta sitt kall kan man inte bara låtsas, man måste aktivt engagera sig i verkligheten.

Namnet Lammily

Vissa har reagerat på att namnet Lammily inte är ett vanligt förnamn. Men Lammily är bara själva produktnamnet – tanken är att varje dockägare själv ska ge sin docka ett namn. Detta uppmuntras bland annat genom att det på Lammilys sajt finns en funktion där man skapar ett “pass” åt sin docka och fyller i egna namnuppgifter om dockan.

Rekommenderat

Comments are closed.